torstai 23. toukokuuta 2024

Björköby


 

Maankohoamisen tulevaisuuden ennusteita luin joskus takavuosina ja silloin oli laskettu, milloin kannattaa rakentaa silta Vaasan ja Uumajan välille ja milloin siltaa ei enää tarvittaisi, koska voitaisiin päästä Ruotsiin kuivin jaloin. Nyt ilmaston lämpeneminen on muuttanut tilannetta. Merenpinnan nousu saattaa johtaa siihen, että vanhat laiturit, jotka ovat jääneet maille voidaan ottaa uudelleen käyttöön tai ainakin laituripaikat. Bodbackin satamalle voi tulevaisuudessa olla taas käyttöä, jos Svedjehamn jää veden alle. Uudet elinkeinot tulevat entisten tilalle. Kalan säilömiseen 1920 rakennettu suolaamo on kunnostettu talkoovoimin kesäkahvilaksi ja venemuseoksi. Harmillisesti se oli suljettu vielä näin varhain keväällä. Hieno rakennus. Sitä olisi ollut kiva tutkia myös sisältäpäin.

Täällä oli tavallista koppimopotietä, hiljaista liikennettä, kapea tie, mutkia ja päällystevaurioita. Kolme plussaa ja yksi miinus. Jäätiin selvästi positiivisen puolelle. Siksi ajettiin tien päähän saakka. Björköbyssä on mahdollista nähdä vanha, tiivis kylärakenne. Päiväkoti toimii uhkeassa rakennuksessa. Björköby valittiin vuoden kyläksi vuonna 2000. Alueen ensimmäinen maakauppa tehtiin vuonna 1470. Siitä on jäänyt kirjallisiin lähteisiin tietoja. Matkailua ja liikennettä suosittiin jo varhain. Siitä todisteena on vuonna 1592 myönnetty verovapaus matkustajien ja tavaroiden kuljetukseen. Nykyturistille Björkön ja Paniken välinen vaellusreitti voisi olla mielenkiintoinen. Harmi, että reissukaverin kävelyt rajoittuvat nykyisin niin lyhyisiin matkoihin, että se täytyi jättää väliin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti