tiistai 25. elokuuta 2020

Degerby

 

Degerbyn kunnan hävitti jatkosota tai siis sen jälkeen tehty Moskovan välirauha. Siinä määrättiin Porkkalan vuokraamisesta Neuvostoliitolle tukikohdaksi. Suurin osa Degerbyn kuntaa joutui siis vuokra-alueeksi ja asukkailla oli vain reilu viikko aikaa siirtää omaisuutensa pois sieltä. Ylen Elävässä arkistossa on pätkä, joka kuvaa tätä evakuointia. Jäljelle jäänyt osa kunnasta liitettiin Inkooseen. Kun vuokra-alue palautui Suomelle, Degerbytä ei enää perustettu uudelleen vaan palautetut alueet liitettiin myös Inkooseen. Porkkalan alueelle jäi myös rautatie. Suomi sai siihen käyttöoikeuden tiukoin ehdoin. Junaa kuljetti neuvostoliittolainen veturi, vaunuihin nousi Neuvostoliiton sotilaita ja junien ikkunat piti peittää levyillä ulkoapäin. Kauklahden ja Tähtelän asemien välistä pätkää onkin nimitetty maailman pisimmäksi rautatietunneliksi. Se oli matkailunähtävyys, jota tultiin katsomaan Amerikasta asti. Degerbystä löytyy Igor-museo, joka keskittyy Porkkalan vuokra-aikaan 1944-1956.

Yöpaikan rappusissa kiinnitti huomiota katiskaverkon ihan uudenlainen käyttö. Sen tarkoituksena on estää liukkautta. Puuportaat jäätyvät syksyllä ja talvella liukkaiksi. Ohut jääkerros on todella vaarallinen. Oivallinen keksintö, jonka omistaja oli tuonut ulkomailta.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti