lauantai 19. lokakuuta 2019

Honkajoki


Pienen keskustelun jälkeen päätimme tehdä vielä yhden reissun ennen kuin koppimopo menee talviunille. Ohitimme monta potentiaalista kahvipaikkaa, jotka olivat jo menneet. Lähtiessämme mittari näytti seinässä +2 astetta mutta auton mittari näytti -0. Siksi päätimme luopua alkuperäisestä suunnitelmastamme käyttää pikkuteitä. Isoilla teillä on niin paljon liikennettä päiväsaikaan, ettei tie todellakaan jäädy. Sen esti tosin myös tihkusade, joka ei ollut alijäähtynyttä. Silti seurasin tarkasti mittaria. Kun miinusmerkki hävisi 0:n edestä huokasin vähän helpotuksesta. 

Koska liikennettä oli melkolaisesti, pääsin myös tekemään tutkimusta ohittajista. Karkeasti ottaen ohittajat voi jakaa kahteen ryhmään: reagoijiin ja ennakoijiin. Reagoijat ohittavat heti, kun vain se on vähänkään mahdollista. Tästä aiheutuu sitten se, että kun heidän liittymänsä tulee heti ohituksen jälkeen, niin olen joutunut hiljentämään vauhtia, etten ole ajanut oikealle kääntyvän ohittajan kylkeen ja vasemmalle kääntyjän sivuitse päästäkseni olen melkein joutunut ajamaan pientareelle. Toinen ryhmä roikkuu perässä jopa kilometrin vaikka hyvä ohituspaikka olisi juuri kohdalla ja kun vainoharhaisuuteni alkaa kehittyä ja alan ihmetellä reissukaverille, mikä tuota perässä roikkujaa oikein vaivaa, hän onkin hävinnyt jossain liittymässä. Tällä matkalla tapasin molempia.

Lemmikkieläinten hiilijalanjälkeä olen laskeskellut tähän asti vain ruuan, kissanhiekan, jyrsijöiden heinäpaalien ja akvaariovesien puhdistuksen kannalta. Elänlääkäriin lemmikit toki viedään useimmiten autolla, mutta se on kuitenkin poikkeusreissu. Tällä matkalla jouduin todistamaan uuden hiilijanlanjäljen, jota en olisi osannut edes aavistaa. Vastaan tuli hitaasti ajava auto, jonka pientareen puoleinen etuikkuna oli auki ja siitä meni talutushihna koiraan, joka juoksi pientareella. Kun ilmeisesti ainakin osa koiranomistajista käyttää autoa ulkoiluttaessaan koiraansa, tästä aiheutuvat kasvihuonekaasut täytyy ottaa laskelmissa huomioon. Suomessa on yli 700 000 koiraa, joista olen nähnyt korkeintaan 3000, joista siis yhtä ulkoilutettiin autolla. Jos sama tiheys on vallitseva, niin päivittäin ulkoilutetaan yli 200:a koiraa autolla. Naapurini kävelee kahdesti päivässä noin kolmen kilometrin lenkin. Jos autoilija lenkkeilyttää koiraansa päivässä saman verran niin siitä tulee varovaisestikin arvioiden toista tuhatta kilometriä päivässä, noin 400 000 km vuodessa. Minä en koppimopollani tule todennäköisesti loppuelämässäni ajaneeksi niin paljon kuin koiranomistajat vuodessa. Alan vaikutta todella ympäristöystävälliseltä.

Kostea sää aiheutti lentoliikennettä häiritsevää sumua. Maanteilläkin näkyi usvaa. Se ei kuitenkaan juuri haitannut näkyvyyttä vaan teki ainoastaan maisemasta pehmeämmän. Havupuiden neulasten ympärille unohtunut sumu loihti niihin hopeanhohtoisen kehän, minkä vuoksi neulaset näkyivät jokainen erikseen ja erityisesti matalat taimikot näyttivät ihan jouluisilta.

Kuntataloudesta olen kirjoittanut ennenkin. Honkajoki on kriisikunta, joka on käyttänyt kaikki mahdolliset säästöt ja nyt kyselee halukkaita kuntaliitosselvitykseen. Kankaanpää on kiinnostunut. Seudulliseen lehteen haastateltiin asukkaita, joista pari suostui tulemaan kuvan kanssa esiin mielipiteineen. Heitä suretti kunnan taloudellinen tilanne, he osasivat ennakoida palveluiden heikkenemisen ja olivat sitä mieltä, ettei muita vaihtoehtoja ole. Honkajoelle on tilattu suunnitelma keskustan elävöittämiseksi ja viihtyisyyden lisäämiseksi. Isolle asfalttialueelle keskustassa oli piirretty numeroita ja merkkejä mutta ne saattoivat liittyä myös moottoriurheiluun. Sitä paikkakunnalla harrastetaan runsaasti.

Parissa edellisessä kunnassa koppimopo on ollut edukseen vähän kuin vahingossa. Nyt ajoin tahallani niin, että toisen kyljen kykloopit näkyvät. Niissä on yksi erilainen, jolla on enemmän silmiä kuin kykloopeilla yleensä. Sitä ei silti syrjitä, koska kyklooppiyhteisö arvostaa kaikkia jäseniään. Jokaisella on luovuttamaton kyklooppiarvonsa eikä sitä kyseenalaisteta missään olosuhteissa. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti