Olin katsonut
lautta-aikataulut etukäteen. Vähän huolimattomasti. Lautta
Överöhön lähti viime viikolla ja lähtee taas ensi viikolla 6.30,
mutta tällä viikolla vasta 8.00. Isoilla laivoilla ei siis ehdi
pois Ahvenanmaalta eikä varauksia saaristolautoille paluukyyteihin
ole. Mitenkähän käy Hummelvik – Torsholma lautan kanssa. Viime
kesänä kyseisellä välillä oli iso lautta ja silti jouduin
ajamaan piippuhyllylle. Voihan sinne ajaa nytkin. Ei se enää
pelota. Överön lautalle jouduin pakittamaan ja se tuntui
hirveämmältä kuin ajatus piippuhyllystä. Avulias, nuori,
kannustava lauttatyöntekijä ohjasi minut hienosti oikealle
paikalle. Reissukaveri on joskus yrittänyt ohjailla peretystä mutta
jopa peilien avulla hapuilevat yritykset ovat onnistuneet paremmin.
Toivottavasti hän vastaisuuden varalla otti mallia. Överö –
Degerby väli on kaunista saaristomaisemaa. Olematon liikenne joten
sai ajaa juuri niin hitaasti kuin maisemien ihailu vaati. Pyöräilijät
olisivat ohittaneet meidä helposti, jos niitä olisi tiellä ollut
menossa samaan suuntaan.
Hammarland oli
saanut Ahvenanmaan maakuntahallinnolta kirjeen, joka koski
kuntauudistusta. Selvitystä tehdään ja sen pitäisi olla valmis
tämän vuoden loppuun. Lars, Tomas ja Kurt esittävät ryhmälle
kunnan mielipiteen ja kansanäänestyksen tuloksen kunhan Hammarlandissa toteutetaan kansanäänestys asiasta. Selvityksen
ajan kunnan täytyy tietysti toimia ihan kuten ennenkin. Toimiakseen
kunta etsii siivoojaa ja päiväkodin johtaja –
lastentarhanopettajaa. Koppimoporeissuihin kuntaliitokset vaikuttavat
tietysti myös. Voi olla, ettei Sottungassa ehdi käydä ennen
liitoksia ja uusia nimiä.
Tietöitä on tehty
ja tehdään myös Ahvenanmaalla. Uusi asfaltti on mustaa. Vähän
olen pettynyt. Punaiset tiet ovat kivempia ja niillä on pimeällä
hempompi ajaa. Valo ei imeydy yhtä tehokkaasti punaiseen asfalttiin
kuin mustaan.
Hummelvikin
satamassa lauttaa odotelimme aika rauhallisina. Autoja ei ollut kuin
vähän toista kymmentä. Ei taida olla hätää vaikkei varausta ole
tehty. Huoli iski siinä vaiheessa, kun se lautta sitten tuli
satamaan. Se oli Ejdern, jossa on 16 autopaikkaa. Vaihtoehtojahan
aina on ja pikaisesti kävimme toiseksi parhaasta keskustelua.
Parhaaseen jonotimme parhaillaan. Tämä oli oikeastaan parempi kuin
se alkuperäinen suunnitelma, joka olisi edellyttänyt Turun
satamasta ajamisen. Lautta tyhjeni ja menin kysymään, miten käy
matkaa varaamattomalle. Mahduimme.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti