lauantai 23. kesäkuuta 2018

Hammarland

 
Olin katsonut lautta-aikataulut etukäteen. Vähän huolimattomasti. Lautta Överöhön lähti viime viikolla ja lähtee taas ensi viikolla 6.30, mutta tällä viikolla vasta 8.00. Isoilla laivoilla ei siis ehdi pois Ahvenanmaalta eikä varauksia saaristolautoille paluukyyteihin ole. Mitenkähän käy Hummelvik – Torsholma lautan kanssa. Viime kesänä kyseisellä välillä oli iso lautta ja silti jouduin ajamaan piippuhyllylle. Voihan sinne ajaa nytkin. Ei se enää pelota. Överön lautalle jouduin pakittamaan ja se tuntui hirveämmältä kuin ajatus piippuhyllystä. Avulias, nuori, kannustava lauttatyöntekijä ohjasi minut hienosti oikealle paikalle. Reissukaveri on joskus yrittänyt ohjailla peretystä mutta jopa peilien avulla hapuilevat yritykset ovat onnistuneet paremmin. Toivottavasti hän vastaisuuden varalla otti mallia. Överö – Degerby väli on kaunista saaristomaisemaa. Olematon liikenne joten sai ajaa juuri niin hitaasti kuin maisemien ihailu vaati. Pyöräilijät olisivat ohittaneet meidä helposti, jos niitä olisi tiellä ollut menossa samaan suuntaan.

Hammarland oli saanut Ahvenanmaan maakuntahallinnolta kirjeen, joka koski kuntauudistusta. Selvitystä tehdään ja sen pitäisi olla valmis tämän vuoden loppuun. Lars, Tomas ja Kurt esittävät ryhmälle kunnan mielipiteen ja kansanäänestyksen tuloksen kunhan Hammarlandissa toteutetaan kansanäänestys asiasta. Selvityksen ajan kunnan täytyy tietysti toimia ihan kuten ennenkin. Toimiakseen kunta etsii siivoojaa ja päiväkodin johtaja – lastentarhanopettajaa. Koppimoporeissuihin kuntaliitokset vaikuttavat tietysti myös. Voi olla, ettei Sottungassa ehdi käydä ennen liitoksia ja uusia nimiä.

Tietöitä on tehty ja tehdään myös Ahvenanmaalla. Uusi asfaltti on mustaa. Vähän olen pettynyt. Punaiset tiet ovat kivempia ja niillä on pimeällä hempompi ajaa. Valo ei imeydy yhtä tehokkaasti punaiseen asfalttiin kuin mustaan.

Hummelvikin satamassa lauttaa odotelimme aika rauhallisina. Autoja ei ollut kuin vähän toista kymmentä. Ei taida olla hätää vaikkei varausta ole tehty. Huoli iski siinä vaiheessa, kun se lautta sitten tuli satamaan. Se oli Ejdern, jossa on 16 autopaikkaa. Vaihtoehtojahan aina on ja pikaisesti kävimme toiseksi parhaasta keskustelua. Parhaaseen jonotimme parhaillaan. Tämä oli oikeastaan parempi kuin se alkuperäinen suunnitelma, joka olisi edellyttänyt Turun satamasta ajamisen. Lautta tyhjeni ja menin kysymään, miten käy matkaa varaamattomalle. Mahduimme.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti