Täällä ei ollut
tarkoitus pysähtyä, mutta piti tulla rauhoittumaan. Ajelimme
kaikessa rauhassa hiljaista hyvää tietä pitkin, kun yhtäkkiä
peilissä nälyi kirkkaita valoja. Poliisiauto. Tuo taitaa olla
kehotus pysähtyä. Onneksi vieressä oli bussipysäkki. Autosta
nousi kaksi poliisia, jotka piirittivät koppimopon. Oliko tuossa
äsken ollut alamäki, silloin olin ajanut ylinopeutta. Kaasu on
ylämäessä pohjassa, jotta pääsen mäen ylös, mäen päällä
nostan kaasua vähän ja alamäessä paljon, mutta reaktionopeuteni
ei ole aina ihan kohdallaan ja kaasu saattaa jäädä pohjaan vähän
turhan pitkäksi aikaa. Oliko taas käynyt niin. Ajokortti ja
puhallus, toinen poliisi latseli renkaita ja totesi jotain
vesiliirrosta, en kuullut mitä. Sitten ystävällinen poliisi kyseli
ohittelijoista. Sanoin, että keltaisen viivan kohdalla ohitelleen
aika usein, mutta minä väistän pientareelle ja lasken jonot ohi
bussipysäkeillä. Sitten he toivottivat hyvää matkaa ja palasivat
autoonsa. Odottelin, että he olisivat ajaneet ohi, mutta kun mitään
ei tapahtunut, lähdin ajamaan itse ja peilistä näin, että
poliisit palasivat takaisinpäin. Olisi ihan kiva tietää, miksi
minua seurattiin.
Vaikka en siis ollut
syyllistynyt muuhun kuin ylinopeuteen enkä siitäkään ollut jäänyt
kiinni, säihkähdyksellä selviäminen aiheutti tunnetilan, jonka
vuoksi oli viisainta vähän pysähtyä. Samalla voi suorittaa pienen
itsearvioinnin ajotaidoistaan. Suoraan eteenpäin ajaminen silloin,
kun vastaan ei tule ketään eikä perässä kärky kukaan
ohituspaikkaa, alkaa sujua jo tyydyttävästi. Risteykset ovat
hankalia. Ei niinkään silloin, kun itse tulee kolmion tai
stopmerkin takaa vaan silloin, kun sieltä tulee joku muu. Keltaiset
viivat eivät kanssaliikkujissa aiheuta juurikaan kunnioitusta ja ne
on sentään maalattu tiehen. Miksi sitten pientareella oleva merkki
aiheuttaisi. Luottamusta muita tiellä liikkujia kohtaan pitää
kehittää. Vielä enemmän liikkeellelähtö ja pysähtyminen
vaativat keskittymistä. Niissä on niin monta asiaa muistettavana.
Onneksi koppimopo hälyttää, jos jää valot päälle, kun sammuttaa moottorin ja
kojelaudassa palaa merkkivalo, jos lähtee käsijarru päällä
liikkeelle. Taaksepäin ajaminen on sitten ihan oma lukunsa. Yritän
parkkipaikoille ajaa aina niin, ettei moista tarvitse harrastaa.
Plussapuolella on se, että olen oppinut korjaamaan pikku vikoja.
Ajaessani yhtäkkiä huomasin, että vekotin hyytyy ylämäessä niin
kuin ennenkin, mutta alamäessä vaikka talla on pohjassa ei kiihdy
kuin 42 km/h. Eihän meillä ole mikään kiire, mutta voisi sitä ajaa edes sallittua nopeutta, ettei ole vielä pahempi tien tukko kuin
aiemmin ja seuraavalle bussipysäkille on vastaavasti pitempi
ajoaika. Seuraavalla pysähdyksellä löysin aika nopeasti vian.
Irtomatto oli kiilautunut kaasupolkimen alle. Näppäränä ihmisenä
oitis korjasin vian ja pysähdyksen jälkeen koppimopo toimi taas
kuin unelma.
Reissukaveria täytyy
kehua. Viime vuonna hän ei edes suostunut ottamaan karttaa käteensä.
Nyt hänestä on tullut oivallinen kartanlukija. Maantiekarttakirjan
avulla hän ohjailee minut pienempien keskustojen läpi oikealle
tielle. Aina viitoitukset eivät ohjaa pikkuteille. Ainakaan minun
mielestäni ymmärrettävästi. Isoille teille pääsisi helpommin,
mutta niitä minä yritän vältellä mahdollisimman paljon. Laskin
yhden 14 kilometrin pätkällä ohittajien määrän. 65. Ohitus
keskimäärin joka 200 metrillä. Tutkitulla pätkällä ainoa väli,
jonka sain ajaa ihan itsekseni oli väli, johon oli rakennettu
ohituskaista. Siinä oli aika pollevaa körötellä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti