Vanhassa kartassa ei
näkynyt moottoritien kupeessa oleva tie. Tiesin, että sellainen on
pakosta olemassa, mutta moottoritien alussa oleva kaksikaistainen
ympyrä pelotti myös ja siksi yritimme löytää vaihtoehtoisen
reitin, jolla voisi välttää myös ympyrän. Toki löysimme. Tupoksen
kautta ja Selkämaan ohi. Yli viisi kilometriä kelirikkoista
soratietä. Aika pian päätettiin, että tätä kautta ei tulla
takaisin. Lentokentän taustaa käytiin ihailemassa. Lautan lähtöön
oli vajaa puoli tuntia ja siinä ajassa reissukaveri ehti käydä
kahvilassa. Lautta oli jo rannassa eikä minulla ollut
aavistustakaan, kuinka paljon aikaisemmin sinne alettaisiin lastata
autoja, joten jäin odottelemaan kotteroon. Reissukaveri kehui
kahvilaa pitkin matkaa. Sitä voinee suositella. Lautalle pääsee
vasta ihan vähän ennen lähtöä, mikä on tietysti viisautta,
koska lautalle on ajojärjestys: ensin hälytysajoneuvot, sitten
etuoikeutetut ja viimeisenä me huviajelijat. Mennessä lautta oli
ihan täynnä. Jonoa jouduttiin tiivistämään parikin kertaa.
Koppimopo käynnistyy hitaasti, joten en viitsinyt käynnistää sitä
vaan raotin ovea ja työnsin jalalla oven raosta ajoneuvoa eteenpäin.
Tämähän toimii myös potkuautona. Reissukaverilla on vähän
päinvastainen muisto armeija-ajoilta. Lomamatkoja ajoivat kaverin
autolla, jossa oli vähän huonot jarrut. Siksi jarrutusta piti
vahvistaa työntämällä jalat ulos autosta. Onneksi oli neliovinen
auto.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti