ja kaikki Suomen kunnat aakkosjärjestyksessä siinä välissä
Kaikki
alkoi kesällä 1998, jolloin näin elämäni ensimmäisen koppimopon
. Kolmipyöräisiä oli näkynyt jo aikaisemminkin, mutta tällainen
nelipyöräinen, kaksipaikkainen oli ihan uusi tuttavuus. Pysähdyin
ihmettelemään kapistusta ja siitä nousi 80+ herrasmies. Saattoi
hän olla upseerikin mutta sitä en kysynyt. Hän kertoi, ettei
vekottimen ajamiseen tarvitse edes ajokorttia. No ajat ovat
muuttuneet. Mopoauton ajokortin hankin 2010.
Ihastuin
ajokkiin oitis ja suunnitelma eläkepäivien harrastuksesta syntyi
lähes välittömästi. Suomi on kaunis maa. Miksi eläkkeellä
lähtisi etelän hiekkarannoille löhöämään. Miksei tutustuisi
Suomeen oikein kunnolla. Ajelisi pikkuteitä koppimopolla ristiin
rastiin, esim. Suomen kunnat aakkosjärjestyksessä. Silloin kuntia
oli yli neljäsataa ja ensimmäinen kunta oli Alahärmä. Välillä
kuntaliitoksia tehtiin niin vauhdikkaasti, että matkareitiltä
hävisi kymmenkunta kuntaa vuodessa. Näin kävi myös Alahärmälle,
josta piti aloittaa. Joku sote-suunnitelma uhkasi hävittää kuntia
sellaisen määrän, että aloin vertailla taksikyytien hintaa
koppimopon hintaan
Tällainen
matka tulee tietysti jollakin tavalla dokumentoida. Aluksi ajattelin,
että voisin ostaa jonkun matkamuiston mutta kun arvelin kuinka
paljon ne veisivät tilaa, luovuin ajatuksesta ja seuraava ajatus oli
postikortti, jossa on kunnan nimi. Ongelmaksi tuli Jyväskylän
maalaiskunta. Tikkakoski ja Vaajakoski -postikortteja kyllä löytyi,
muttei Jyväskylän maalaiskunta -postikorttia. Aika on hoitanut
tämän ongelman, mutta ennen sitä olin jo päätynyt toiseen
ratkaisuun. Otan jokaisesta kunnasta kiven, kirjoitan siihen
permanenttussilla kunnan nimen ja laitan sen talomme kivijalan
viereen. Tulee aika komea kiveys. Sen voisi vieläkin toteuttaa mutta
ruohon leikkuu ja lumityöt ovat alkaneet tuntua aika rankoilta ja
jos muutamme ennen Äänekoskella käyntiä niin mitä minä sitten
teen niillä kivillä. Niinpä ratkaisuksi tuki tämä blogi. Otan
kuvia matkan varrelta ja kerron kokemuksista.
Blogin
etuna on myös se, että muutkin pääsevät osallisiksi reissusta.
Kirjoittamiseeni voi vaikuttaa esim. sponsoroimalla. Harrastan hyvin
avointa tekstimainontaa. Aina kun joku tarjoaa lounaan, yösijan,
dieseliä tai korjaa kulkupeliäni kerron hänestä/firmasta. Toinen
tapa vaikuttaa on kertoa mielenkiintoisista paikoista ja
tapahtumista niiden pikkuteiden varrella, joita pitkin risteilen.
Tarkoitus oli päästä ajamaan reissua jo heinäkuussa. Koppimopon myyjä kertoi, että vekotin on kunnossa. Sen voi katsastaa. Tuskin tulee ongelmia. No minähän uskoin. Ei olisi pitänyt. Olisi pitänyt sanoa, että käypä katsastuttamassa ja tehdään kaupat vasta sitten. Nyt tiedän, että autokauppias valehtelee, jos sen huulet liikkuu. Käytin katsastuksessa ja sain pitkän korjauslistan. Vekotinta korjasi kaksi korjaamoa yhteensä yli 7 viikkoa ja silti siellä on vielä jotain säädettävää. Mutta nyt sillä ainakin saa ajaa.Reissu pääsee alkamaan.
Tarkoitus oli päästä ajamaan reissua jo heinäkuussa. Koppimopon myyjä kertoi, että vekotin on kunnossa. Sen voi katsastaa. Tuskin tulee ongelmia. No minähän uskoin. Ei olisi pitänyt. Olisi pitänyt sanoa, että käypä katsastuttamassa ja tehdään kaupat vasta sitten. Nyt tiedän, että autokauppias valehtelee, jos sen huulet liikkuu. Käytin katsastuksessa ja sain pitkän korjauslistan. Vekotinta korjasi kaksi korjaamoa yhteensä yli 7 viikkoa ja silti siellä on vielä jotain säädettävää. Mutta nyt sillä ainakin saa ajaa.Reissu pääsee alkamaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti