Testasimme kepsiä
pitkillä matkoilla. Toimihan se. Tosin ei niinkuin halusimme. En
ihan ole vielä sinut sen kaikkien valikoiden kanssa, mutta tästä
lähtien pitkät matkat ajetaan reissukaverin kartanluvun tuella ja
keskustoissa sitten kepsin kassa. Tietysti kepsi ohjaa nopeimmille
reiteille. Koppimopon kannalta ainoa ero sen välillä onko suurin
sallittu nopeus 80 vai 100 on ohittajien määrässä. 80:n teillä
ohittajia parhaimmillaan on alle yksi kimometriä kohden, kun 100:n
teillä niitä on kaksi ja pahimmillaan paljon enemmän. Olen
oppinut, että rekat, matkailuautot ja asuntovaunun hinaajat keräävät
peräänsä jonon. Kun ei halua koko aikaa pelätä, ehtiikö
ohittaja omalle kaistalle kolhimatta koppimopoa, niin ison auton
ilmestyessä peruutuspeiliin, on viisainta hankkiutua bussipysäkille
ja laskea 10-25 auton jono ohi. Tämä ajotyyli ei tosin nopeuta
matkantekoa, mutta mikä kiire eläkeläisillä olisi.
Kunnan päätökset
tehdään Evijärvellä lähellä lapsia. Kepsi ei tunnistanut
Viskarinaukion numerointia, joten ajoimme suurin piirtein sinne päin
ja menimme eräälle pysäköintipaikalle. Reissukaveri tunnisti
kaukaa rakennuksen kunnantaloksi, mutta minä katselin vieressä
olevia kiipeilytelineitä ja keinuja. Minun stereotyyppistä
ajatteluani, kun epäilin rakennusta sillä perusteella kouluksi.
Lasta hakemaan mennyt henkilö vahvisti edessämme olevan rakennuksen
olevan kunnantalo. Kyllä se minustakin siltä näytti toisella
puolella olevalta parkkipaikalta katsottuna. Lasten läheisyys näkyy
myös kunnan asiakirjoissa. 1.8. käyttöön otetun
varhaiskasvatussuunnitelman paikallista osuutta voi suositella
luettavaksi. Keskellä puuduttavaa byrokraattista tekstia on Inkeri
Karvosen ihana runo.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti